تبلیغات
راه رهایی ، خردگرایی - مدیریت جهانگردی، رشته‌ای با آینده نامعلوم !
راه رهایی ، خردگرایی
نتوانستم فریاد بزنم سكوت کردم
نوشته شده در تاریخ 1390/06/3 توسط دانشجویی جهانگردی | دیدگاه شما ()

اوایل دهه هفتاد انیمیشنی از شبکه سراسری سیما پخش می‌شد که شاید یادآور بخشی از خاطرات کودکی جوانان و میانسالان امروز است؛ سرزمین کوچولوها شهری داشت به نام «لی‌لی‌پوت» و شخصیت متفکری نیز در آن بود که «جهانگرد» نام داشت.

»
جهانگرد« این کارتون تصویر ذهنی ایده‌آل انسان و یک جهانگرد تمام‌عیار بود، مردی با لباس‌های تیره و ساز دهنی که تنها سفر می‌کرد و فقط در زمانی که احتیاج به راهنمایی بود سروکله‌اش پیدا می‌شد. شاید اینکه بخواهید خودتان به‌ صورت انفرادی یک جهانگرد شوید و نقشه در دست بگیرید، راه بیفتید و با آزمون سعی و خطا بخواهید از سفرتان لذت ببرید، مطمئنا زمان و هزینه زیادی را تلف کرده‌اید.

پیدا کردن مسیرهای مناسب، بهترین وسیله حمل و نقل، مسئله اسکان و مقدار پرداخت هزینه. تامین این هزینه‌ها شما را به سمت شغلی راهنمایی می‌کند که از آن با نام راهنمای تور یاد می‌شود. این راهنما وظیفه دارد تمامی نکات ذکر شده در بالا را برای شما سنجیده و یک پکیج کامل و رضایت‌بخش برای شما فراهم کرده تا در انتهای سفر، هم از هزینه‌ها راضی بوده و هم بیشترین لذت را از سفرتان ببرید. تهیه این پکیج نیازمند دانشی است که تنها گوشه‌ای از آن به عنوان شغل «راهنمای سفر» شناخته می‌شود.

مدیریت جهانگردی چیست؟
مدیریت جهانگردی شامل مباحث گوناگونی از موارد مرتبط با سفر است. اینکه با یک مسافر چگونه باید برخورد کرد، نحوه پذیرایی از او چگونه باشد، کجا اسکان داده شود، برای بازدید و معرفی، به چه مکان‌هایی برده شود.

پس از فارع‌التحصیلی در این رشته، قابلیت طراحی و مدیریت یک پکیج سفری را خواهید داشت. از مباحث روانشناختی، بوم‌شناسی، میراث فرهنگی، ارزش‌ها و اعتقادات مسافران و اماکن مورد بازدید گرفته تا بحث کم‌کردن هزینه‌های جانبی و مقوله امنیت گردشگری و تاثیر گردشگری بر اقتصاد کشورها از جمله مباحث مورد تدریس در رشته مدیریت جهانگردی است.

شما در این رشته باید به 2 زبان خارجی تسلط یابید، یکی زبان اجباری که همان زبان انگلیسی است و یک زبان اختیاری که می‌توانید از بین 2 زبان فرانسه و آلمانی یکی را انتخاب کنید.

تسلط به زبان‌های خارجی، شما را در ارتباط اجتماعی فعال، شناخت و درک مفاهیم ارزش در فرهنگ‌های متفاوت و همچنین شناخت‌ دقیق‌تر محیط‌هایی که هم‌زبان با زبان شما نیستند، یاری می‌دهد. از دیگر دروسی که در این رشته با آن سروکار دارید می‌توان به جامعه‌شناسی، اقتصاد، حسابداری، مدیریت، تاریخ اشاره کرد.

دانش‌آموختگان این رشته چه می‌گویند؟
«فرزاد» از دانشجویان کارشناسی مدیریت جهانگردی مهم‌ترین مشکل این رشته را حیطه تحقیقات میدانی و عدم‌ هماهنگی و صدور مجوزهای لازم توسط برخی نهادهای زیربط عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای شناختن و به خاطر‌سپاری اماکن و نقاط دیدنی و قابل بازدید، شما نیازمند ثبت اطلاعات و تصویربرداری خواهید بود، همراه بردن دوربین و گرفتن عکس از ساختمان‌ها و بعضی محیط‌های قابل بازدید ممنوع است، گرفتن مجوز با عنوان دانشجو نیز مشکلات خاص خودش را دارد که به تحقیق پایان ترم و قابل ارائه وصال نمی‌دهد.

ضمنا شما با عنوان دانشجوی محقق نیازمند معرفی‌نامه از دانشگاه خود خواهید بود که نوع این معرفی‌نامه هم شما را دچار مشکل از طرف دانشگاه خواهد کرد. غالباً معرفی‌نامه‌های درخواستی از سوی سازمان‌ها باید حاوی نکاتی باشد که دانشگاه مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد».

«حسنا» دانشجوی کارشناسی‌ارشد این رشته هنوز این احساس را دارد که این رشته، آن چیزی نبوده که او می‌خواسته است. وقتی از او خواستیم این مسئله را روشن‌تر بیان کند، این‌گونه توضیح می‌دهد: «وقتی برای انتخاب رشته در زمان ورود به تحصیلات کارشناسی به مشاوران تحصیلی مراجعه کردم برایم فضایی را ساختند که در نظرم این رشته همان رشته‌ای بود که برایش ساخته شدم‌. وقتی سرکلاس‌های کارشناسی حاضر شدم کلاس‌های کسل‌کننده و غیرپویا مرا آزار می‌داد، با خودم گفتم این کارشناسی است حتما فضا در کارشناسی‌ارشد عوض خواهد شد. به همین امید و با توجه به علاقه‌ام به این رشته، کارشناسی‌ارشد را نیز از گرایشات مدیریت جهانگردی انتخاب کردم.

حالا که این فضا رامی‌بینم افسوس می‌خورم که این چیزی نبود که من می‌خواستم‌. تصور من از رشته جهانگردی، رشته‌ای پویا و پرتحرک همراه با ارتباطات اجتماعی زیاد بود. در کشورهای دیگر نیز همچون آلمان این رشته به ‌صورت پویا دنبال می‌شود. ولی در کشور ما به سبب عدم وجود امکانات لازم، این رشته به یک سری کلاس خسته‌کننده تبدیل شده است».


»
حسین« دانشجوی کارشناسی این رشته، بهترین پیشنهاد آموزشی برای مسئولان دانشگاهی را برگزاری کمپینگ و تورهای آموزشی می‌داند و از عدم وجود دوره‌های کارآموزی در مقطع کارشناسی گله دارد ‌و می‌گوید: «کافی است به دانشجویان علاقه‌مند این رشته میدان داده شود تا هم بتوانند تجربه عملی کسب کنند و هم به ترویج و تبلیغ این رشته کمک می‌شود.

اینکه یک دانشجو بتواند به عنوان یک دستیار یک تور مسافرتی را هدایت کند یا در یک موزه بتواند به عنوان راهنما عمل کند هم موجب بالارفتن تجربه و اعتماد به ‌نفس در دانشجویان می‌شود و هم اینکه به سبب علاقه‌مندی که به این رشته دارد سعی در ارائه بهترین آموخته‌های خود می‌کند که به خودی خود برای رشته مدیریت جهانگردی تبلیغ به ‌حساب می‌آید و این رشته نیز بیشتر در میان افراد جامعه معرفی می‌شود».

 

آینده‌ چندان روشن نیست
پس از دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی در این رشته شما توانایی این را خواهید داشت که در مشاغلی همچون تور، مدیریت داخلی هتل‌ها، مدیریت آژانس‌های هوایی، سازمان میراث‌فرهنگی، راهنمای موزه‌داری، عضو هیات علمی و تدریس مشغول به فعالیت شوید.

در کشور ما به سبب عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و همچنین آشنا نبودن بسیاری از افراد جامعه با مشاغل مرتبط با مدیریت جهانگردی و صنعت توریسم، فعالیت‌های معدودی در این زمینه انجام می‌پذیرد. به همین دلیل تاکنون به ‌جز در زمینه تورهای مسافرتی داخلی و خارجی، بازار رقابتی در این صنعت و در زمینه جذب توریست و سرمایه‌گذار وجود ندارد.

«علی»راهنمای تورهای داخلی، این مسئله را نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق و تبلیغات شهری در زمینه کارآفرینی مشاغل مربوط به صنعت توریسم می‌داند. به‌گفته وی‌، اینکه صنعت توریسم در کشور ما هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده به علت سرمایه‌گذاری اندک در این صنعت است و آن نیز به سبب نبود اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه معرفی مشاغل صنعت توریسم و اعتماد نکردن سرمایه‌گذاران به فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها است».

برای دریافت مجوز «راهنمایی تور» به صورت رسمی و «‌آژانس مسافرتی» باید مدرک مدیر مجموعه مرتبط با مدیریت جهانگردی بوده که این مسئله هم‌اکنون جلوی ایجاد بازار غیرتخصصی را گرفته و از ورود سودجویان به این بازار جلوگیری کرده است. لیکن یکی از علل اینکه سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها نیستند عدم وجود حس کارکرد تیمی و اعتماد کاری است. سرمایه‌گذاران حاضر نیستند سرمایه خود را در اختیار فارغ‌التحصیلان این رشته قرار داده و اعتمادی به بازگشت سرمایه خود در این زمینه ندارند.

«شاهین» مدیر داخلی یکی از هتل‌ها در تهران، در زمینه عدم وجود بازار رقابتی در این صنعت به این نکته اشاره می‌کند که «خدمات ارائه شده در این صنعت در مقابل استانداردهای جهانی در واقع هیچ است. اگر ما توقع صنعت توریسم فعال و درآمدزا را در کشور خود داریم مهم‌ترین مسئله، ارائه خدمات استاندارد است، هرچه از کیفیت خدمات بکاهیم از سمت دیگر مشتریان بالفعل و بالقوه خود را از دست داده‌ایم که این مسئله خود یکی از علل برآورده نشدن توقعات ما از این صنعت است».

« مونا» راهنمای موزه، یکی دیگر از مشکلات این شغل را دستمزد آن می‌داند و می‌گوید: «دستمزد در این شغل خیلی پایین است و نیازهای روزمره را برآورده نمی‌کند. آن‌هایی که در موزه‌های دولتی یا در سازمان میراث‌فرهنگی مشغول به‌کارند که از مزایا و حقوق کارمندی برخوردارند ولی افرادی که در مجموعه‌های خصوصی فعالیت می‌کنند یا به ‌صورت قراردادی یا پیمانکار شاغلند دستمزد ناچیزی در قبال تمام فعالیت‌هایی که ارائه می‌دهند دریافت می‌کنند.

برای حل این مشکل در بعضی مجموعه‌ها نحوه دریافت حقوق به ‌صورت درصدی راه‌اندازی شد که این مورد هم در شغل ما که راهنمای موزه‌ایم امکان سنجش ندارد. همواره تماس‌‌های مختلف با روابط عمومی‌ مجموعه‌ها برقرار می‌شود و ما به عنوان راهنمای بازدید موزه نمی‌دانیم آیا بازخوردی که به وجود آمده متعلق به ما است یا خیر».

فعالان خصوصی و دولتی چه می‌کنند؟
برخی فعالان در عرصه جهانگردی بر این باورند که در کشور ما پتانسیل‌های اقلیمی، تاریخی و جامعه‌شناختی لازم برای صنعت توریسم همانند کشورهای توسعه‌یافته و حتی بیشتر از آن‌ها موجود است و بیشتر کارشناسان خصوصی و دولتی نیز بر این مدعا مهر تائید زده‌اند، ولی چه عواملی موجب رکود این صنعت در کشور ما شده است؟

برخی بر این باورند عدم توجه کامل رسانه‌های مکتوب و دیداری به جهانگردی و صنعت توریسم به عنوان یکی از مشاغل درآمدزا و صنعتی که می‌تواند در کنار صنعت واردات و صادرات غیرنفتی به کمک اقتصاد کشور بیاید باعث عدم رونق این صنعت شده است.

به عقیده آنان هرچه نگاه رسانه‌ها به این سمت سوق داده شود شاهد استقبال و ورود سرمایه‌گذاران به این صنعت خواهیم بود. هم‌اکنون تعداد روزنامه‌ها و مجلات و همچنین برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی در مقایسه با تولیدات خارجی در زمینه گردشگری بسیار اندک است.

شاید نگرانی فعالان این عرصه نیز چندان بیراه نباشد، چون در بازارهای دیگر این‌گونه تبلیغات تاثیر بسزایی را داشته است. از آن جمله می‌توان به تبلیغات در صنایع مهندسی و گرایش رسانه‌های مکتوب و دیداری به این صنایع و میزان افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه اشاره کرد.

در هر صورت، 2 احتمال افزایش رونق این صنعت در کشور را می‌توان بدین صورت توصیف‌کرد: حمایت‌های دولتی در عرصه سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت خارجی، حمایت از مجموعه‌های داخلی و میزان تبلیغات شهری و شکل‌گیری رسانه‌های تخصصی شنیداری و دیداری و مکتوب با هدف اشاعه فرهنگ سفر.

البته در چند سال اخیر دولت گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند که می‌توان به ارائه سفرکارت به کارمندان سازمان‌ها و ادارات و متعاقب آن ارائه تسهیلات سفر از سوی بانک‌های خصوصی در قالب کارت‌های اعتباری سفری به منظور افزایش میزان سفرهای بین‌شهر و رونق‌ تورهای داخلی اشاره کرد. هر چند این فعالیت‌ها پاسخگوی نیازهای این صنعت نبوده است لیکن شروع این فعالیت‌ها نشانگر توجه بخش‌های خصوصی و دولتی به این صنعت است.

 

نظر مدیر وبلاگ:
من خودم دانشجوی مدیریت جهانگردی هستم و از آن منفعتی از لحاظ مالی و شغلی نصیبم نشد ولی این رشته را همچنان دوست خواهم داشت هرچند که سیستم آموزشی آن مزخرف می باشد و نحوه ی برگزاری و اجرای آن کاملا ضعیف است ولی کسب تجربه
ی به تمام معنی است و نسبت به رشته های دیگر که تنها با دروس خاصی مثل ریاضی , فیزیک یا شیمی سروکار دارند تنوع بیشتری دارد و می توان گفت تنها رشته ای است که باعث تفریح روح می شود در حالی که رشته های دیگر که آنها نیز بازار کاری شان کساد است با جمع آوری ثروت تنها می توانند به تفریح جسم بپردازند.
وقت برای تفریح روح خیلی کم هست جهنم نزدیک است.



طبقه بندی: گردشگری، 
نظر فراموش نشه. به چه مطالبی نیاز دارید؟